اهمیت استفاده از میل گاردان

اهمیت استفاده از میل گاردان

مقدمه

اتومبیل‌ها از  اجزا و قطعات بسیار زیادی تشکیل شده‌اند. این اجزا در کنار هم موجب عملکرد مطلوب اتومبیل شما خواهند شد. حال اگر یکی از این قطعات خراب شوند یا اصلا وجود نداشته باشند، قطعاً نقص  اساسی در اتومبیل‌ ایجاد خواهند کرد. یکی از این قطعات بسیار کاربردی میل گاردان می‌باشد که نقش اصلی را در به چرخش درآوردن چرخ‌های خودرو ایفا می‌کند. حال برای آشنایی بیشتر با این قطعه‌ی پرکاربرد، سعی داریم اطلاعات جامعی درباره مزایای میل گاردان در این مقاله به شما ارائه دهیم.

تعریف میل گاردان

به قطعه یا میله‌ای که در خودروها برای انتقال قدرت از گیربکس به دیفرانسیل به کار برده می‌شود، میل گاردان می‌گویند. جنس این میله از فولاد ضد زنگ می‌باشد و حالت فنری دارد، تا هرگاه فشاری به او وارد شد به حالت اولیه خود برگردد. این لوله به هیچ عنوان نباید کجی و لنگی داشته باشد. اما در صورتی که فشار زیادی به او تحمیل شود کج می‌گردد.

محل قرارگیری میل گاردان

این میله در خودروهایی که موتور آنها در قسمت جلویی ماشین قرار دارد، استفاده می‌شود تا بتوانند نیروی اصلی موتور را به چرخ‌ها رسانده و سپس چرخ‌ها به حرکت درآورند. در اتومبیل و خودروهایی که دارای میل گاردان می‌باشند، سمت سرنشینان عقب یک حالت انحنا دیده می‌شود. این انحنا که شما در عقب ماشین به چشم می‌بینید، همان مسیر عبور میل گاردان‌ها است. طول و اندازه‌ی میل گاردان به طول و اندازه‎ی اتومبیل وابسته می‌باشد. یعنی اگر طول اتومبیل زیاد باشد، میل گاردان‌ها هم قاعدتاً طولانی‌تر خواهند بود.

میل گاردان

اقسام میل گاردان

احتمالاً هنگام خرید میل گاردان فروشنده از شما می‌پرسد که چه نوع میل گاردانی نیاز دارید؟ در اینجا متوجه می‌شوید که میل گاردان‌ها هم دارای انواع متعددی هستند که به صورت یک تکه یا دو و سه تکه در بازار ارائه می‌شوند. در فروش گاردان‌ در خودروهایی که فاصله‌ی بین گیربکس و موتور ۱.۵ متر باشد، میل گاردان‌های یک تکه را پیشنهاد می‌دهند. اما اگر فاصله بین موتور و گیربکس بیش از این باشد، میل گاردان دو تکه را توصیه می‌کنند. زیرا اگر میل گاردان‌ها بر عکس مورد استفاده قرار گیرند، ماشین در سرعت بالا دچار مشکل خواهد شد.

یکی دیگر از انواع میل گاردان‌ها، تو پر یا تو خالی بودن آنها می‌باشند. از میل گاردان‌های تو خالی برای موتورهایی با کاربری سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا این نوع میل گاردان قدرت بسیار بالایی در  انتقال گشتاورها به چرخ‌ها برعهده دارد. این میل گاردان‌های تو خالی از ورق‌های فولادی ساخته شده‌اند.

نحوه کار میل گاردان

دیفرانسیل و گیربکس‌های موجود در خودرو در یک محدوده قرار ندارند و اکثر اوقات گیربکس‌ها از نظر ارتفاعی بسیار بلندتر از دیفرانسیل‌ها هستند. مخصوصاً هنگامی که در خیابان‌ها در حال رانندگی هستید، با برخورد دست اندازها این فاصله بیشتر خواهد شد. زیرا با افت و خیز پیدا کردن ماشین قطعا فاصله‌ی آنها هم تغییر خواهد کرد. حال اگر میل گاردان‌ها هم تغییری نکنند و ثابت بمانند، اجازه تحرک به دیفرانسیل‌ها را نخواهند داد.

در نتیجه طول میل گاردان‌ها در خودرو، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا در محلی  که میل گاردان‌ها به گیربکس و دیفرانسیل اتصال پیدا می‌کنند، حرکت زاویه دار در این دو را محیا خواهند کرد. عملکرد درست تمام قطعات در خودرو به عملکرد میل گاردان‌ها بستگی خواهد داشت.

مزایای میل گاردان

مزایای میل گاردان

در فروش میل گاردان‌ها حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که خریدار به چه نوع میل گاردانی احتیاج دارد. به هیچ عنوان میل گاردانی که کارآیی ندارد را معرفی نکنید. زیرا موجب تحمیل خسارات فراوانی به آنها خواهد شد. میل گاردان‌ها دارای مزایای فراوانی هستند، که در این قسمت به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

 از مزایای مهم و مورد اهمیت در میل گاردان‌ها، جلوگیری از لق زدن خودرو و همچنین لاستیک‌ها می‌باشند. در واقع میل گاردان به عنوان یک هدایت کننده عمل می‌کند. زیرا در صورت وجود لقی، صدای اتومبیل بالا رفته و باعث آزار سرنشینان می‌شود، همچنین چرخ‌ها در یک مدار به راحتی نمی‌چرخند. از دیگر مزیت‌های مهم این قطعه، عدم نیاز به نگهداری و بازرسی مداوم است، بلکه فقط هر چند وقت یکبار باید چهار شاخه گاردان‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

قفل‌های میل گاردان در خودرو

از این قفل‌ها در میل گاردان، برای هدایت نیرو با یک سرعت زاویه‌ی ثابت به کار برده می‌شوند. اهمیت این قفل‌ها در بازه زمانی که زاویه‌ی بین محورها، تغییر پیدا می‌کند به خوبی مشهود است. قفل‌های میل گاردان دارای اجزای متعددی هستند، که این اجزا به نام‌های مخصوص هوک و مفصل مخصوص سرعت  نام برده می‌شوند. یکی از قفل گاردان‌های بسیار متداول مفصل هوک است. این قفل‌ها اصولاً باید به صورت جفتی به کار استفاده شوند. اما مفصل هوک حجم زیادی از میل گاردان ‌می گیرد. مفصل مخصوص سرعت بسیار متداول‌تر از مفصل هوک می‌باشد. این مفصل، عضو محرک را با همان سرعت عضو به حرکت درآورنده، حرکت می‌دهد.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی مزایای میل گاردان و اهمیت آن ها در اتوموبیل پرداختیم. به دلیل وجود اهمیت بالای آن بهتر است، برای خرید میل گاردان حتما به نمایندگی‌های فروش میل گاردان در سطح استان مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *