چگونه بفهمیم لاستیک خودرو نیاز به تعویض دارد؟

چگونه بفهمیم لاستیک خودرو نیاز به تعویض دارد؟

در مقالات قبلی این سایت در مورد قطعات و لوازم یدکی خودرو صحبت کردیم و به این موضوع اشاره کرذیم که لاستیک‌ ها و گاردان از اجزای مهم خودرو هستند.

بله.همین طور است!لاستیک ها بخش مهمی از وسیله نقلیه شما هستند و نباید از آنها غافل شد و در صورت فرسوده شدن باید سریعا تعویض شوند.اما چگونه متوجه می شوید که لاستیک های شما نیاز به تعویض دارند؟خوب، ما علامت هایی که نشان می‌دهند لاستیک‌ خودرو نیاز به تعویض دارد را در اینجا جمع آوری کرده ایم، بنابراین برای دانستن زمان آن نیازی به متخصص بودن نیست!

اگر با یکی از تایرهای خودرو خود مشکل دارید، باید بررسی شود که آیا نیاز به تعمیر یا تعویض دارد یا خیر.بررسی قسمت خارجی تایرها معمولاً همه چیز را به شما خواهد گفت!هنگام بررسی به موارد زیر توجه داشته باشید.

عمق آج لاستیک

عمق آج تایر برای یک ماشین جدید، معمولاً حدود 8 میلی متر است، اما به مرور زمان از بین می رود.حد قانونی برای عمق آج هر لاستیک حداقل 1.6 میلی متر است.مراقب باشید، زمانی که عمق آج به کم‌تر از 1.6 میلی‌متر رسید، در این صورت رانندگی با این تایر هم غیرقانونی و هم غیرایمن است، بنابراین باید تعویض شود.

زمان تعویض لاستیک خودرو

شما به عنوان راننده ممکن است متوجه چند تفاوت شوید

ممکن است در هنگام رانندگی خودرو متوجه چند تفاوت شوید:

  • تایر خودرو در شرایط آب و هوایی خاص مانند باران به خوبی با جاده تماس نمی گیرد!(این نشان می‌دهد لاستیک‌ها فرسوده هستند)
  • شما یک کشش خفیف روی چرخ احساس می کنید(این ممکن است به دلیل پنچری لاستیک باشد)
  • وقتی ترمز می‌کنید، خیلی طول می کشد تا خودرو متوقف شود(این نشان می‌دهد لاستیک‌ها فرسوده هستند)

پنچری

اگر لاستیک خودرو شما کاملاً پنچر شده باشد، واضح است، اما پنچری آهسته همیشه مشهود نیست.بنابراین، به غیر از کم هوا به نظر رسیدن، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید بررسی کنید که آیا تایر شما پنچر شده است یا خیر:

  • احساس سنگینی فرمان
  • انحراف به چپ یا راست
  • لرزیدن چرخ

اگر مشکوک به پنچر بودن لاستیک خودرو هستید، با ماشین خود رانندگی نکنید.رانندگی با لاستیک پنچر می تواند خطرناک باشد و مشکلات زیادی ایجاد می کند.

در حالی که خودتان می توانید لاستیک ها را بررسی کنید – و باید این کار را به طور منظم انجام دهید – اما احتمالاً نمی توانید یک تشخیص قابل اعتماد داشته باشید.به همین دلیل است که باید برای دریافت نظر حرفه ای به مکانیک نزدیک خود بروید و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض را توسط متخصصان ماهر انجام دهید.

از کجا بفهمیم لاستیک ها فرسوده شده اند

از کجا بفهمیم لاستیک ها فرسوده شده اند

هیچ قانون مشخصی برای اینکه بفهمید تایرها چه زمانی فرسوده می شوند، وجود ندارد.متغیرها و فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، مانند مسافت پیموده شده، میزان نگهداری خودرو، سرعت رانندگی، نوع جاده، بار و دمای معمولی محیط.

البته برخی از افراد اعتقاد دارند که لاستیک های خودرو باید حداقل هر 6 سال یکبار و حداکثر هر 10 سال یکبار تعویض شوند.البته هر خودرو ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشد، بنابراین دفترچه راهنمای ماشین را بررسی کنید.

اگر لاستیک خودرو شما ترک خوردگی یا تغییر شکل زیادی داشته باشد یا قبلا چند بار تعمیر شده است، قطعاً باید تعویض شود.

ساییدگی ناهموار بسیار آشکار در لاستیک نیز، نیاز به توجه و احتمالاً تعویض دارد.اگر به طور مکرر با سایش ناهموار روبرو می شوید، ممکن است به دلیل نامناسب بودن فشار لاستیک یا شاید به دلیل نامتعادل بودن چرخ‌های شما باشد.در این شرایط باید به تعمیرگاه بروید تا از متخصصان ماهر کمک بگیرید.

تعویض لاستیک های فرسوده باید به عنوان یک موضوع فوری در اولویت قرار گیرد و در صورت نادیده گرفتن می تواند مرگبار باشد.بنابراین برای اطمینان از ایمنی خود، مسافران و سایر کاربران جاده، حتماً مراقب این چند علامت ذکر شده در بالا باشید و با مشاهده هر یک از آنها تایرها را به صورت فوری تعویض کنید.

بررسی منظم لاستیک ها به ماندگاری بیشتر آنها کمک می کند

عمر تایر خودرو

لاستیک ها و بخصوص زاپاس خودروی خود را به طور منظم بررسی کنید تا بتوانید هر گونه ساییدگی یا آسیب جزئی را مشاهده کنید و در همان ابتدا کاری برای آن انجام دهید.همچنین باید یک بار در ماه و قبل از شروع سفرهای طولانی، فشار باد لاستیک خود را چک کنید.

بررسی و چرخاندن لاستیک‌ها یک‌بار در سال لازم است و پس از پنج سالگی، باید لاستیک ها را هر سال یکبار به طور حرفه‌ای بررسی کنید.

زمانی که لاستیک خودرو ده ساله شد – از تاریخ ساخت و نه تاریخ نصب – باید تعویض شود، حتی اگر مسافت های زیادی طی نکرده باشد یا هیچ نشانه ای از سایش یا آسیب دیدگی وجود نداشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *