آشنایی با انواع ترمز خودرو

آشنایی با انواع ترمز خودرو

آشنایی با انواع ترمز خودرو

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید ماشین خود را به تنهایی تعمیر کنید، حتماً در مورد برخی از سیستم ها و قطعات کنجکاو شده اید، درست است؟ به هر حال، خودرو مجموعه ای پیچیده از مکانیسم ها و قطعات است. پس آیا می دانستید که ترمزها انواع مختلفی دارند؟ امروزه با پیشرفت تکنولوژی، خودروها با سیستم‌های ترمز مختلفی از کارخانه خارج می‌شوند که هر کدام از نظر عملکرد، نگهداری و سطح فناوری ویژگی‌های خاص خود را دارند. از آن جایی که مکانیک و فناوری موضوعاتی هستند که علاقه زیادی را در بین افرادی که عاشق ماشین هستند برمی انگیزد، کیا محور بهترین تولید کننده گاردان و میل گاردان این مقاله را برای شما آماده کرده است که در مورد نحوه عملکرد سیستم های ترمز اصلی که وسایل نقلیه امروزی را تجهیز می کنند صحبت خواهد کرد.

انواع مختلفی از ترمزها وجود دارد و صرف نظر از نوع استفاده از آن در خودروی خود، معمولاً با گذشت زمان سایش و پارگی طبیعی سیستم ترمز وجود دارد. بنابراین، باید برای تعویض لنت ترمز، دیسک، روغن ترمز و هم چنین درام آماده باشید.

انواع ترمز خودرو چیست؟

انواع مختلفی از ترمز وجود دارد، مانند ترمز دستی که به شما در پارک کردن کمک می کند، ترمز ABS با سیستم ترمز ضد قفل و ترمزهای دیسکی و درام که رایج ترین هستند. پس کمی بیش تر در مورد هر یک از آن ها بدانید:

ترمز دستی

این شناخته شده ترین نوع ترمز است که به آن ترمز دستی یا ترمز مکانیکی نیز می گویند.  جدا از هر نامی که به آن داده شود، این یک جزء ضروری برای ایمنی خودرو است.

ترمز دستی چگونه کار می کند؟

ترمز دستی که یکی از مهم ترین انواع ترمز در خودرو است، هر زمانی که راننده بخواهد پارک کند از آن استفاده می شود. این مورد نیز کاملاً مستقل از سیستم های اصلی خودرو است. ترمز دستی دارای سیستم کابل های فولادی است که توسط اهرمی فعال می شود. با کشیدن ترمز، چرخ های عقب خودرو را قفل می کنید. این نوع ترمز به طور گسترده در مکان های مسطح یا شیب دار استفاده می شود.

ترمز ABS

ترمز ABS یکی از ایمن ترین انواع ترمز است، زیرا خودرو را کاملا قفل می کند، حتی اگر در سرعت بالایی هستید و نیاز به ترمز شدید دارید.

ترمز ABS چگونه کار می کند؟

سیستم این نوع ترمز نوعی ترمز را تشخیص می دهد که بر روی چهار چرخ خودرو اعمال می شود. به همین دلیل، ترمز ABS هر مشکلی را که می‌تواند باعث لغزش خودرو شود، اصلاح می‌کند و این بخش ضروری برای جلوگیری از تصادف است.

ترمز دیسکی

اکثر خودروهای تولید شده با ترمز دیسکی کارخانه را ترک می کنند. این یکی از انواع ترمزهای مورد استفاده در چرخ های جلو است.

ترمزهای دیسکی چگونه کار می کنند؟

این نوع ترمز از سیستم هیدرولیک کار می کند. لنت ها دیسکی را که به چرخ متصل است فشرده می کنند و با توجه به اصطکاک انجام شده چرخ را متوقف می کنند.

ترمز درام

ترمز درام به چرخ ها متصل می شود. این ترمز به صورت هیدرولیکی فعال می شود و باعث ایجاد فشار بر روی درام و چرخ ها می شود.

نحوه افزایش دوام انواع ترمز

علاوه بر انجام تعمیرات در موارد تکراری پیشنهاد شده توسط سازنده، باید به نحوه رانندگی خود نیز توجه کرد که باید مراقب خود و دیگران در ترافیک باشید. اگر موقعیتی ایجاب می کند، باید از ترمز استفاده کرد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که نحوه استفاده از آن می تواند عمر برخی از اجزا را افزایش دهد. بنابراین، از پا گذاشتن ترمز در آخرین لحظه خودداری کنید، زیرا باعث گرم شدن ترمز می شود و سایش را افزایش می دهد. در مواقع کنترل‌شده، وقتی متوجه شدید که باید متوقف شوید یا سرعت خود را کاهش دهید، سعی کنید آن را از قبل با فشارهای کمتر فعال کنید. با رعایت این اقدامات احتیاطی و استفاده از قطعات با کیفیت، به احتمال زیاد دوام مواد سیستم بیشتر خواهد بود. در نتیجه، هزینه‌های نگهداری خود را نیز کاهش می‌دهید – فکر نمی‌کنید که عالی است؟

به هر حال، دانستن کمی مکانیک خودرو می تواند روند روتین شما را بسیار بهبود بخشد. امروزه وسایل نقلیه روز به روز کامل تر، پیچیده تر و تکنولوژیک تر از کارخانه خارج می شوند. بنابراین، درک بهتر نحوه عملکرد فناوری ها و نحوه عملکرد سیستم های موجود در خودروها همیشه خوب است.

از این نظر، شناخت انواع ترمزها یکی از راه‌های بهینه‌سازی مراقبت از خودرو و همچنین یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین اقدامات برای افزایش ایمنی در استفاده از وسیله نقلیه شماست.

ترمز درام چگونه کار می کند؟

هنگامی که از ترمز درام استفاده می کنید، انبساط پیستون های هیدرولیک به دلیل انتقال سیال ایجاد می شود.

چه مراقبت هایی باید در مورد قطعه انجام شود؟

صرف نظر از نوع ترمز، این یک مورد بسیار مهم برای ایمنی خودرو است. بنابراین، مهم است که تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را انجام دهید و از متخصص مورد اعتماد خود بخواهید که خدمات را انجام دهد. رعایت نکات دیگر نیز ضروری است:

لنت های ترمز را عوض کنید

جهت گیری مرکز آزمایش و ایمنی جاده به شرح زیر است: تعویض لنت ترمز باید هر زمان که ضخامت لنت ها کم تر از 2 میلی متر باشد انجام شود. با این کار از مشکلات ایمنی خودرو جلوگیری می شود.

به دیسک های ترمز توجه کنید

دیسک های ترمز خودرو نیز شایسته توجه شما هستند. اگر امکانش هست می توانید آن ها را تعمیر کنید، در غیر این صورت باید آن ها را تعویض کنید.

مراقب لنت ترمزهای جدید باشید

برای این که کارایی ترمزها را در هنگام فشار دادن از دست ندهید، پس از گذاشتن لنت های جدید باید آهسته تر رانندگی کنید. این به این دلیل است که استقرار دقیق فقط پس از 500 کیلومتر رانندگی اتفاق می‌افتد.

مواظب محور عقب خودرو باشید

ترمزهای چرخ جلو بیش تر فرسوده می شوند. با این حال، مهم است که مراقب اجزای محور عقب باشید. امنیت خود یا خانواده خود را به خطر نیندازید.

آیا روغن ترمز نیاز به تعویض دارد؟

روغن ترمز باید هر دو سال یک بار تعویض شود.  بنابراین، هنگام انجام تعمیر و نگهداری ترمزهای اتومبیل خود، از قبل می دانید که مهم است که ببینید آیا زمان تعویض روغن ترمز فرا رسیده است. برای این که به خودروی خود آسیبی نرسد این مورد که بسیار مهم است را حتما رعایت کنید! اکنون که می دانید انواع ترمزها چیست، می توانید به نگهداری پیشگیرانه و تعمیرات اساسی خودرو خود توجه بیش تری داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *