وظیفه میل گاردان چیست ؟

وظیفه میل گاردان چیست ؟

خودرویی که روزانه با آن سر و کار دارید و از آن جهت انجام امور روزمره استفاده می‌کنید، دارای قطعات بسیار زیادی است. یکی از این قطعات میل گاردان می‌باشد. از نظر بسیاری از افراد این قطعه کاربردی نداشته و بیشتر به عنوان یک قطعه محرک استفاده می‌گردد. در حالی که اینگونه نیست در این محتوا آمده‌ایم تا در مورد میل گاردان‌ها و اینکه وظیفه میل گاردان چیست صحبت کنیم تا انتهای مطلب ما را همراهی نمایید.

میل گاردان چیست ؟

میل گاردان یک میله فولادی قطور است که نیروهای دریافتی از گیربکس‌ها را به خوبی به دیفرانسیل هدایت می‌کند. این میله صاف و مستقیم می‌باشد. این میله اصولاً در خودروها یا ماشین‌هایی به کار برده می‌شود که چرخ‌های محرک آنها عقب هستند. در واقع سازنده گاردان از آنها به عنوان واسط دیفرانسیل و گیربکس یاد می‌کنند. با تمام این اوصاف نمی‌توان نقش گاردان‌ها را در ماشین‌ها انکار کرد. زیرا یک بازوی اصلی و اساسی برای آن به حساب می‌آیند.

وظیفه میل گاردان چیست

وظیفه میل گاردان چیست ؟

نقش میل گاردان در خودرو را نمی توان نادیده گرفت. آنها یک نقش بسیار اصلی و حیاتی را ایفا می‌کنند. تا جایی که از مطالب بالا متوجه شدیم، میل گاردان‌ها نیروی گیربکس را گرفته و به دیفرانسیل‌ها منتقل می‌کنند. به دلیل این که دیفرانسیل و گیربکس‎ها در یک سطح از ارتفاع قرار ندارد، پس میل گاردان تلاش می‌کند تا این اختلاف ارتفاع را به خوبی حل نماید. البته ناگفته نماند که از میل گاردان‌ها بیشتر در ماشین‎ هایی که محور حرکتی عقب دارند، استفاده می‌شود. پس وظیفه اصلی میل گاردان‌ها انتقال نیروی اصلی از موتور به چرخ‌ های عقب است.

گاردان خودرویی

شکل میل گاردان‌ها چگونه است ؟

میل گاردان‌ هایی که توسط تولیدکنندگان گاردان تولید و به بازار عرضه می‌شوند، شکل آنها صاف و بدون لنگی بوده و جنس فنری دارند تا در صورت اینکه فشاری به آنها وارد شود، به حالت اولیه برنگردد. در دو طرف گاردان‌ها یک سری چهار شاخه‌ هایی نصب شده که به میل گاردان‌ها امکان بالا و پایین رفتن دیفرانسیل در دست اندازها را خواهد داد. میل گاردان‌ های توخالی اصولاً به جنس فولاد کم زغال تهیه می‌گردد.

انواع میل گاردان از نظر ساختار

همانند دیگر قطعات ماشین میل گاردان‌ ها هم دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به ذکر آنها خواهیم پرداخت.

میل گاردان یک تکه

در ماشین‌ هایی که فاصله بین موتور و گیربکس‌ های آنها 1.5 متر باشد، اصولا گاردان‌ هایی به صورت یک تکه هستند به کار برده می‌شود. اما میل گاردان‌ هایی که توسط تولیدکننده گاردان به صورت یک تکه تولید می‌شوند ممکن است، در سرعت‌ های خیلی زیاد نوع یک تکه به خوبی جوابگو نباشد.

میل گاردان دو تکه

برعکس میل گاردان‌ های یک تکه، در ماشین‌ هایی که فاصله بین گیربکس و موتور آنها بیش از یک و نیم متر باشد، نیاز به گاردان‌ هایی دو تکه وجود دارد، تا در سرعت‌ های بالا به خوبی جوابگو باشند. اگر طول گاردان‌ها در این خودرو کمتر از دو تکه باشد، قطعا با مشکل مواجه خواهند شد. از نظر ساختاری گاردان‌ هایی که دو تکه هستند، علاوه بر اینکه چهار شاخه در سر و ته آنها وجود دارد، کشویی در جلو و در ناحیه وسط دارای بلبرینگ هستند.

گاردان خودرویی

میل گاردان توخالی

تولید کننده گاردان اصولاً گاردان‌ های تو خالی را با وزن خیلی کمتری طراحی می‌کنند که برای موتور های با کارکرد سنگین بیشتر به کار می‌روند. این نوع میل گاردان دارای قدرت هدایت و انتقال گشتاوری خیلی بیشتری است.

میل گاردان توپر

اصولا میل گاردان‌هایی که به صورت توپر می‌باشند، خیلی کمتر تولید و استفاده می‌شوند. تو پر بودن آن‌‌ها باعث سنگینی و افزایش وزن آن‌ها می‌شود.

محدودیت‌ های میل گاردان‌ها

تولید کنندگان گاردان اصولاً میل گاردان‌ هایی با مزیت‌ های فراوان طراحی می کنند که هر کدام از آنها وظیفه مهمی را به عهده دارند، اما دارای یکسری معایب نیز می‌باشند. خرابی کاسه ساچمه چهار شاخه یکی از این معایب به حساب می‌آید که هنگام حرکت اولیه و رها کردن کلاچ، تقه ایجاد می‌کند. این عیب موجب می‌گردد در سرعت بالا اتاق خودروها را به لرزش در آورد. دومین عیبی که می‌توان ذکر خرابی کشویی گاردان است. اصولا میل گاردان‌ها نیازی به سرویس و نگهداری خاصی ندارد و فقط هر چند وقت یکبار باید چهار شاخه گاردان را بررسی نمود.

مزیت میل گاردان

همانطور که در بالا ذکر شد گاردان‌ها دارای مزیت‌ هایی هستند. از مزیت‌ های این میل گاردان این است که از نیروی موتور ها کم نمی‌شود و به طور خیلی کاملی به دیفرانسیل‌ها منتقل می‌گردد. با این اوصاف قدرت ماشین هم بالاتر می‌رود. به همین دلیل در بسیاری از ماشین‌ها دیفرانسیل را جلوتر قرار می‌دهند.

سخن پایانی

یکی از قطعات بسیار مهم در خودرو میل گاردان می‌باشد که جزو بخش‌ های اصلی هر خودرو به حساب می‌آید. پس بهتر است اطلاعات لازم و کافی را درباره وظیفه کارگردان داشته باشد تا در صورتی که نقص فنی برای آن ایجاد شود، هر چه سریعتر نسبت به رفع آن اقدام گردد. در صورتی که به درستی رسیدگی نشود؛ موجب بروز خسارت جبران‌ناپذیری خواهد شد. پس بهتر است از تولید کننده حرفه‌ای گاردان‌ها میل گاردان‌ های معتبر و اصلی را تهیه و خریداری کنیم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *