عواقب جدا شدن میل گاردان

عواقب جدا شدن میل گاردان

میل گاردان در خودروهایی استفاده می شود که دیفرانسیل عقب هستند، یعنی موتور در قسمت جلو و دیفرانسیل در چرخ های عقب قرار گرفته است. انتقال قدرت این قطعه بین موتور و دیفرانسیل با یک فاصله طولانی انجام میشود. در این مقاله، شناخت میل گاردان خودرویی، کاربرد و عواقب جدا شدن آن را مورد بحث قرار می دهیم.

میل گاردان چیست؟

وقتی خودرویی حرکت می کند، یکسری از قطعات باید قدرت موتور را بین چرخ ها تقسیم کنند. نیرویی که تولید می شود، اول به گیربکس می رسد بعد از آن قدرت گشتاور باید به دیفرانسیل منتقل شود، تا بین چرخ ها تنظیم گردد. در ماشین هایی مانند: اتوبوس، وانت و کامیون بعد از موتور جعبه دنده قرار گرفته، دیفرانسیل روی چرخ های عقب است. یعنی از انتهای جعبه دنده تا ابتدای دیفرانسیل فاصله ای به اندازه یک و نیم تا دو متر وجود دارد، که باید توسط یک قطعه این فاصله جبران شود، یعنی انتقال از انتهای جعبه دنده به ابتدای دیفرانسیل انجام می شود. قطعه ای که این کار را انجام می دهد میل گاردان نام دارد.

گاردان ولوو

عواقب جدا شدن میل گاردان

دیفرانسیل توسط فنر به شاسی وصل میشود و زمانی که چرخ های ماشین در گودال می افتد، دیفرانسیل پایین می آید. اگر چرخ ها از روی دست انداز عبور کنند، دیفرانسیل سمت بالا می رود یعنی محل آن دائم مانند فنر بالا پایین میشود و ثابت نمی ماند. بنابراین باید از محوری استفاده شود که یک طرفه آن ثابت در داخل جعبه و طرف دیگر آن حالت مفصلی داشته باشد، تا اجازه بدهد دیفرانسیل بالا و پایین شود.

بخش‌های میل گاردان

  1. یک کشو در قسمت جلو
  2. چهارشاخه جلو
  3. بدنه میل گاردان(شفت اصلی)
  4. چهار شاخه عقب
  5. فلانچ گاردان
  • کشو در قسمت جلو

این قسمت که در جعبه دنده قرار دارد، ثابت است. دوتا چهار شاخه در دوسر میل گاردان وجود دارد که اجازه می دهد در هنگام چرخش میل گاردان قسمت عقب حالت مفصلی و لوله ای داشته باشد، یعنی هم بچرخد و انتقال حرکت انجام دهد و هم اجازه بدهد فلانج که حالت لولایی دارد، بچرخد و بالا پایین شود.

دیفرانسیل و جعبه دنده در یک سطح قرار دارند و بین آنها یک فاصله وجود دارد. اگر دیفرانسیل بالا  و پاین رود چه اتفاقی می افتد؟ فاصله بیشتر می شود، ولی وقتی در یک راستا باشیم کمترین فاصله را داریم. پس با بالا و پایین آمدن دیفرانسیل فاصله آن با جعبه تغییر می کند. میل گاردان حالت فنری و کششی ندارد که کشیده و یا طول آن کم یا زیاد شود، پس باید یک فکری برای تغییر فاصله کرد. یعنی باید در هنگام کار کردن طول میل گاردان افزایش و کاهش پیدا کند. این کار توسط قطعه ای به نام کشویی انجام میشود که، در داخل گلدانی عقب جعبه دنده قرار می گیرد و باعث تنظیم شدن طول گاردان خواهد.

باید 5 سانت از کشویی داخل گلدانی جعبه دنده باقی بماند یعنی تحت هیچ شرایطی کشویی بیرون نیاید، به این دلیل که اگر در هنگام حرکت به زمین بیفتد، باعث چپ شدن ماشین می شود و یک خسارت خیلی سنگین به وجود می آید. برای جلوگیری از این خطر درخودروهای سنگین یک زنجیر در قسمت زیر میل گاردان قرار می گیرد، اگر این قطعه از جای خود بیرون بزند، روی زنجیر می افتد در این حالت گیربکس برای خود کار می کند ولی حرکت به چرخ ها منتقل نمی شود در نتیجه باعث توقف ماشین می شود.

  • چهار شاخه جلو

بیشترین خرابی ها در میل گاردان از چهار شاخه جلویی می باشند که، از دو قسمت تشکیل شده: 1) دوشاخه که به کشویی وصل می شود. 2) دوشاخه ای که به بدنه گاردان خودرو وصل می شود. یک واسطه این دو تا شاخه را به هم وصل می کند که صلیبی نام دارد.

محل اتصال این قطعات دائما در حال تماس است، برای جلوگیری از سائیدگی از ساچمه سوزنی استفاده می شود، که چرخش، بالا و پایین شدن را امکان پذیر می کند، برای اینکه این قطعه خورده نشود، باید گریس کاری شود.

  • بدنه میل گاردان

 بدنه میل گاردان توخالی می باشد و به این علت توخالی ساخته می‌شود که وزن آن سبک تر باشد. ماشین هایی که گاردان خودرویی دارند، لرزش آنها نسبت به ماشین هایی که این قطعه را ندارند، خیلی بیشتر است. هرچه طول میل گاردان بلندتر باشد، لرزش بیشتر خواهد بود. برای رفع مشکل چه کارهایی لازم است؟ خودروهایی که دیفرانسیل عقب هستند، اصطلاحاً خودروهای استاندارد نامیده می شوند. خودروهایی که میل گاردان دارند، جزء خودروهای لوکس و راحت هستند و باید لررزش آنها کم باشد. برای کاهش لرزش و ارتعاش از میل گاردان دو تیکه استفاده می کنند، مانند ماشین های شاسی بلند که زیر آنها مشخص است.

  • چهار شاخه عقب

چهار شاخه گاردان که بیشترین خرابی در گاردان را دارد، از دو قسمت تشکیل شده است.

  • دوشاخه که به کشویی وصل می شود.
  • دو شاخه دیگر به بدنه گاردان وصل شده است.

یک واسط این دو را به همدیگر وصل می کند که به بدنه گاردان متصل شده است، که صلیبی نام دارد. محل اتصال این قطعه با دو شاخه ها دائماً در حال تماس می باشد. برای جلوگیری از سایش و خوردگی از ساچمه سوزنی استفاده میشود، که امکان چرخش یا بالا و پایین شدن بدون ساییدگی را ایجاد می کند.

به مرور زمان ساچمه ها خورده می شوند در نتیجه برای کاهش سایش آنها باید دائم گریس کاری شوند. در صورتی که این کار انجام نشود، باعث لق شدن شده و باید کاسه ساچمه تعویض شود.

  • فلانچ گاردان

یکی از اجزاء میل گاردان فلانچ است که، شبیه به دیسک با سوراخ هایی روی آن تولید می شود.این قطعه نوعی از اتصالات می باشد، که  در انتهای بدنه گاردان خودرویی قرا دارد و با استفاده از پیچ و مهره دو قطعه را به هم متصل می کند. فلانچ گاردان برای کنترل فشار بالا و پایین مناسب است.

مشکلاتی که برای میل گاردان پیش می آید عبارتند از:

  • بریدگی میل گاردان
  • لقی میل گاردان
  • ساییده شدن کشویی
  • بریدگی میل گاردان
  • گیر کردن کشویی گاردان
  • ساییدگی و خوردگی بلبرینگ ها
  • خرابی قفل میل گاردان
  • تعویض دنده معکوس در دور زیاد
  • فشار آوردن به ماشین در زمان باکسواد
  • لقی میل گاردان
  • ساییده شدن کشویی

ساییده شدن کشویی باعث ایجاد صدا ، بریدن میل گاردان و لقی گاردان می شود.

سخن پایانی

با توجه به توضیحات داده شده دریافتیم، میل گاردان قطعه ای است که قدرت موتور را بین چرخ ها تقسیم می کند. درصورت شکستن و یا جدا شدن میل گاردان، چرخ ها حرکت نمی کنند و خودرو می ایستد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *