انتخاب اندازه گاردان 

گاردان خودرویی

گاردان از مجموع چند قطعه تشکیل شده است که هر مجموعه در قالب یک سری معرفی میگردد و جزییات و اندازه های هر سری در کاتالوگ سازندگان ارائه شده است . لذا برای انتخاب اندازه صحیح گاردان میبایست سری متناسب با آن را از کاتالوگ های مربوطه استخراج نمود .

توجه به موارد زیر در خرید گاردان و انتخاب سری صحیح به ما کمک میکند :

قدرت :

هر سری از گاردان ها دارای یک گشتاور مجاز میباشد که از نتایج تست های پیچشی استاتیک و دینامیک بدست آمده است .

در اولین گام میبایست گشتاور انتقالی توسط گاردان را محاسبه  و ظریب اطمینان* متناسب با نوع کاربرد را به آن اعمال کرد .

سپس عدد بدست آمده را با گشتاور مجاز ارائه شده توسط سازنده  مقایسه و سری مناسب را انتخاب مینماییم .

*ظریب اطمینان بر اساس نوع کاربرد ، شوک های اعمالی ، دمای محیط و عوامل دیگر میتواند از 1.5 تا 10 متغیر باشد و آن را میتوان از جداول ارائه شده در کاتالوگ سازندگان اصلی گاردان استخراج کرد .

 

زاویه :

هر گاردان ، با توجه به طراحی اولیه و شکل یوک ها میتواند زاویه محدودی را تحمل کند که معمولا بین 5 تا 44 درجه میباشد و توسط سازنده آن اعلام میگردد. لذا زاویه اعمالی نباید از مقدار توصیه شده بیشتر باشد .

از طرفی به منظور دستیابی به عمر بهینه گاردان ، میبایست تناسب بین زاویه و سرعت چرخشی گاردان رعایت گردد ، به نحوی که با افزایش سرعت گاردان ، زاویه اعمالی کاهش یابد .

حالت بهینه برای سرعت و زاویه هر گاردان ، مستلزم محاسبات پیچیده ای است که معمولا توسط سازنده گاردان انجام و در قالب یک نمودار در کاتالوگ آن  ارائه میگردد .

تولیدکننده گاردان

سرعت بحرانی :

بر ای هر گاردان یک سرعت بحرانی تعریف میشود که رابطه مستقیم با طول و قطر لوله گاردان دارد . که با استفاده از فرمول مشخصی میتوان آن را محاسبه نمود و یا از نمودارهای ارائه شده در کاتالوگ فنی سازندگان آن را استخراج کرد .

سرعت دورانی گاردان به هیچ عنوان نباید از سرعت بحرانی آن تجاوز کند و در سرعت نیاز به افزایش سرعت دورانی میبایست در صورت امکان طول گاردان را کاهش داد و یا از گاردان با قطر لوله بیشتر استفاده کرد .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *